Ne-am
continuat drumul pe lângă Universitatea Humboldt, una dintre
renumitele universități din lume, cu peste 50 de savanți care au
obținut Premiul Nobel.
Universitatea Humboldt |
Am ieșit din nou în cunoscutul bulevard
Unter den Linden, în dreptul statuii ecvestre a lui Friedrich cel
Mare. În imediata apropiere, o clădire în stil clasic, , cu o
fațadă formată din coloane, decorate cu capiteluri dorice, ne
atrage atenția. A fost proiectată de Karl Friedrich Schinkel, care
s-a inspirat după planurile unui castru roman. Heinrich Tessenow l-a
transformat într-un memorial al victimelor din Primul Război
mondial, aici fiind instalat Monumenul Soldatului Necunoscut, care
n-a fost inaugurat decât în 1931. Tot destinația de memorial i-a
fost dată și în anul 1960, dedicat victimelor fascismului și
militarismului, în interior fiind și o flacără ce ardea
permanent.
După 1993 acesta a devenit pricipalul memorial german , dedicat
victimelor războiului și tiraniei. În interior se găsește o
reproducere a unei emoționante sculpturi a artistei Käthe Kollwitz-
Mama și fiul ei mort- realizată după ce unul dintre fii ei a căzut
pe câmpul de luptă , în timpul Primului Război Mondial.
În încăpere este întuneric , dar un oculus din tavan permite
luminii să cadă pe grupul statuar, iar mesajul dramatic al
sculpturii se amplifică. Pe podea, în fața sculpturii stă scris:
sacrificiul de război și dominație violentă.
Käthe
Kollwitz este o renumită sculptoriță, pictoriță și graficiană
din Germania, una dintre cele mai cunoscute artiste ale sec. al
XX-lea. Lucrările ei aparțin curentului expresionist, multe dintre
ele având o tematică socială.
Am
părăsit această încăpere care degajă o tristețe profundă și
solemnă, gândindu-mă la câtă suferință sunt în stare să
producă oamenii semenilor lor și al faptul că nu învăța prea
mult din lecțiile istoriei.
Berliner Dom |
Orga din Berliner Dom |
Dar
să ne continuăm periplul prin impunătoarea capitală spre Insula
Muzeelor (Museuminsel), spațiul cu cea mai mare concentrare de
valori universale pe metrul pătrat. Înainte de a ajunge la Muzeul
Pergamon ne-am oprit la Berliner Dom ( Dom-ul din Berlin) , o
construcție religioasă de mari dimensiuni ( s-a vrut o replică la
San Pietro din Roma ), cea mai mare biserică protestantă din
această capitală.
Interior din Domul din Berlin |
Catedrala a fost ridicată pe locul unei biserici
mai vechi, la inițiativa împăratului Guillaume al II-lea, iar
construcția propriu-zisă a durat aproape zece ani. ( 1894- 1905)
Stilul arhitectural este neo-renascentist, catedrala fiind deosebit
de frumoasă. Piesa ei de rezistență este, fără îndoială, orga
cu cel peste 7000 de țevi ale sale. Vitraliile sunt, de asemenea,
foarte reușite. Se vizitează și cripta, aflată la subsol, unde se
găsesc sarcofage ale membrilor casei de Hohenzollern, dar se urcă
și la nivelul cupolei, de unde priveliștea orașului este
copleșitoare. Să nu uităm faptul că edificiul are o înălțime
de 116 m.
Lustgarten |
Au
urmat câteva momente de relaxare în Lustgarten ( Grădina
Plăcerilor] ,parcul din fața catedralei, prevăzut și cu o
frumoasă și binevenită fântână arteziană. Inițial ,în sec.
al XVI-lea, acest spațiu a fost conceput ca o bucătărie în aer
liber, atașată Palatului, apoi a devenit
reședința Electorului de Brandenburg. După distrugerea Germaniei
în timpul războiului treizeci de ani,grădina a fost reproiectată
de Friedrich Wilhelm (Marele Elector) și soția sa olandeză, Luise
Henriette de Nassau. Luise, cu ajutorul unui inginer militar, Johann
Mauritz și al unui peisagist, Michael Hanff, în 1646, a transformat
fosta grădină de bucătărie într-o grădină formală, cu fântâni
și căi geometrice, și i- a dat numele actual.
Lustgarten și Altes Museum |
În 1713, Friedrich
Wilhelm I a devenit rege al Prusiei și a transformat Prusia într-un
stat militarizat. El a transformat Lustgarten într-un teren destinat
paradelor. La începutul sec. al XIX- lea, o noua clădire în stil
clasic, Muzeul Vechi (Altes Museum), a fost construită la capătul
de nord-vest al Lustgarten de arhitectul vremii, Karl Friedrich
Schinkel, iar, între 1826 și 1829, Lustgarten a fost reproiectat de
Peter Joseph Lenne, cu căi formale împărțind parcul în șase
sectoare. O fântână mare de 13 metri plasată în centrul parcului
și acționată de un motor cu aburi, a fost una dintre minunile
epocii. Între 1894 și 1905, biserica protestantă veche de pe
latura de nord a parcului a fost înlocuită cu o clădire mult mai
mare, Catedrala din Berlin (în limba germană, "Berliner Dom"),
proiectată de Julius Carl Raschdorff. În 1871, fântâna a fost
înlocuită cu o mare statuie ecvestra a lui Friedrich Wilhelm III.
La începutul sec. al XX-lea acest spațiu a fost un loc pentru
manifestații și demonstrații.
După
reunificarea Germaniei , parcul și-a recăpătat menirea dată ,
lucrările de reamenajare începând în 1998, sub conducerea
arhitectului Hans Loidl.
Peluzele
de iarbă erau , la momentul vizitei noastre, presărate cu turiști,
în special tineri, făcând un popas între obiective și, mă
gândeam, că, prin prezența lor, locul acesta capătă viață,
vigoare, suflet.
Am
pornit spre Muzeul Pergamon, suficient de încrezători că vom putea
să cumpărăm bilete într-un timp rezonabil. Nu a fost așa, coada
era substanțială, un anunț arăta că ajungeai lângă zidul
muzeului cam în două ore. Ne-am hotărât să ne cumpărăm bilete
online și să revenim a doua zi.
Ne-am
continuat drumul, pe jos, spre Alexanderplatz, oprindu-ne puțin la
Hotelul Radisson Blu, unde există un acvariu superb, care poate fi
văzut urcând cu liftul, conra cost. Am trecut pe lângă Fântâna
lui Neptun ( Neptunbrunnen) și Rohes Rathaus și am ajuns la
Berliner Fernsehturm ( Turnul Televiziunii), altă construcție
reprezentativă a capitalei, realizată între anii 1965- 1969.
Turnul televiziunii |
Cu
cei 368 m înălțime, acesta este a patra structură ca înălțime
din Europa. Am urcat cu liftul în turn, în circa 40 secunde, fără
probleme. Platforma de observație, închisă în geamuri, se află
la 204 m. Fiind o zi senină, am putut vedea orașul până departe
și am constatat, și de aici, ceea ce remarcasem și plimbându-ne,
masivitatea și austeritatea construcțiilor, lărgimea neobișnuită
a bulevardelor, ordinea care domnește peste tot. Traficul auto este
normal, nu vezi aglomerări, fiindcă străzile sunt largi, iar
rețeaua de S-Bahn și U-Bahn este foarte bine pusă la punct.
Fântâna lui Neptun |
Un
restaurant cu mâncăruri apetisante este deschis turiștilor care
urcă în turn.
Cu
acest obiectiv s-a încheiat periplul nostru din prima zi.
Având
biletele cumpărate online la noi, a doua zi, pe la ora 10 , am
început vizita la Muzeul Pergamon,situat pe Insula Muzeelor. Insula
se află pe râul Spree și are nu mai puțin de cinci muzee,
construite între 1830 și 1030, făcând parte din Patrimoniul
Mondial UNESCO. Acest muzeu are trei secțiuni: arta antică greacă
și romană, artă din Orientul Apropiat, artă islamică.
Muzeul
este o clădire uriașă ( construită între 1910 și 1930, după
ce primul muzeu a fost dărâmat), pe măsura exponatelor de aici:
Altarul Templului din Pergamon ( Asia Mică), fațada Palatului
Mshatta, Poarta pieței din Milet, poarta Ishtar din Babilon. Aceste
piese se completează cu frize, sculpturi ( unele uriașe ), stele
funerare, documente, bijuterii.
Altarul
Templului din Pergamon este o construcție religioasă gigantică ,
închinată lui Zeus, ridicată în timpul regelui grec Eumenes II,
în prima jumătate a sec. al II-lea î.C, pe una dintre terasele de
pe acropolea orașului Pergamon, din Asia Mică.Structura
templului este
35,64 metri lățime și 33,4 metri adâncime; scara din față
singură are o lățime de aproape 20 de metri.
Baza este decorată
cu o friză în relief înalt, care arată lupta dintre Giganți
și zeii din Olimp.
Există și o a doua friză, care descrie
evenimentele din viața lui Telephus,
fondatorul legendar al orașului Pergamon. Cum
ajuns aici Altarul? Germanul Carl Humann făcut săpături
arheologice la Pergamon, între 1878 și 1886, și adescoperit
frizele. Prin înțelegere cu guvernul turc, acestea au fost
transportate în Germania . Mai mult de o mie de fragmente au fost
reansamblate de restauratori italieni.
Sălile
muzeului sunt uriașe și te introduc direct în spațiul și timpul
altor vremuri. Turiștii stau pe treptele Altarului din Pergamon , ca
într-o piață antică, pășesc pe drumul procesiunilor din
Babilon, pe lângă frizele cu lei sau se aliniază sfinxilor din
Orient.
Fațada Palatului Mshatta |
Am fost bucuroasă că am avut în față piese pe care le
văzusem doar în cărțile de istorie sau în albume. Recomand cu
toată căldura acest muzeu, care nu mai are nevoie de nici o
recomandare. ( e vizitat de peste 1,3 milioane de turiști anual).
E
cu adevărat spectaculos acest muzeu!
Cu acest obiectiv s-a încheiat vizita noastră la Berlin, o capitală care are multe de arătat și în care vrem să revenim.
Artă islamică |
Insula muzeelor |
Râul Spree |
Domul din Berlin și râul Spree |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu