Într-o
zi frumoasă de iulie, cu 26 grade la umbră, am ajuns la Posdam,
unde rezervasem un apartament, într-unul dintre cartierele acestuia,
Babelsberg. Am optat pentru o cazare în Posdam, fiindcă aveam
posibilitatea să ajungem cam într-o jumătate de oră în Berlin,
cu binecunoscutul S-Bahn. Și am făcut bine, fiindcă am văzut și
câte ceva din Posdam, iar la Berlin am atins toate obiectivele pe
care ni le propusesem.
Așadar
ne-am urcat în S-Bahn din Babelsberg și am coborât la Poarta
Brandenburg, fiindcă era stație și acesta era primul obiectiv
vizat. Deja se strînsese foarte multă lume acolo, se făceau poze,
un flașnetar cânta ceva. Obiectivul are, după cum știm, valoare
de simbol, prin arhitectură, dar și prin istoria sa. Oricum, dacă
spui Berlin, primul lucru care îți vine în minte este Poarta
Brandenburg ( Brandenburger Tor ).
Construită
în stilul clasicismului timpuriu, aceasta a fost realizată între
anii 1788- 1791 de către Carl Gotthard Langhans, pentru regele
Prusiei, Frederic Guillaume
al II-lea (1744- 1794), după modelul Propileelor de pe Acropolea
Atenei. Dimensiunile construcției monumentale sunt semnificative: 26
m înălțime, 65,5 m lungime și 11 m adâncime. Abia când ajungi
lângă ea , realizezi amploarea edificiului, văzând câtă lume
poate să treacă prin cele cinci culoare. Cele două maisonettes,
situate de o parte și de alta a porții, apar ca două temple mici
și întregesc construcția.
Deasupra
porții este un ansamblu sculptural, înfățișând-o pe zeița
Victoria, într-un car tras de patru cai ( cvadriga ). Această
sculptură a fost realizată de Johan Gottfried Schadow în cupru,
dar originalul a fost distrus în timpul celui de-al Doilea Război
Mondial,
acum deasupra porții fiind o copie din ipsos. Amsamblul structural
cuprinde, de asemenea, un vultur și o cruce de fier, simbol al
puterii prusace, elemente adăugate după înfrângerea lui Napoleon,
prilej cu care numele pieței în care e plasata poarta se schimbă
din Quarré
în Pariser
Platz.
Cvadriga este un element de culoare pentru monumentul acesta
grandios.
Poarta Brandenburg |
Interesant
e faptul că inițial cvadriga simboliza pacea, fiind orientată
către oraș. În anul 1806, Napoleon ia cvadriga drept pradă de
război, în urma victoriei francezilor asupra prusacilor la Iena.
I-am înfrânt pe prusaci, dar să le luăm și simbolurile - a zis
Napoleon. Nu a fost nici primul și nici ultimul care, în istorie, a
făcut astfel de gesturi nefirești. Ulterior înfrângerii lui
Napoleon, în 1815, sculptura revine acasă, dar evenimentele
istorice o afectează din nou. Hitler dă ordin ca cvadriga să fie
orientată către vest , ca simbol al puterii sale și dorinței sale
de cucerire.
După
construirea Zidului Berlinului Poarta Brandenburg s-a situat pe linia
de demarcație dintre Est și Vest, pe un fel de teritoriu neutru,
intrând într-un con de umbră.
În
prezent este un loc de întâlnire, un punct de pornire în
descoperirea acestui oraș atât de impunător și atât de greu
încercat.
E
o atmosferă deosebit de plăcută în acestă piață, iar
aglomerația nu se simte , fiindcă spațiul este larg, generos.
De
aici am mers să vedem clădirea Reichstag-ului,
altă construcție cu valoare de simbol pentru istoria Germaniei și,
de ce nu, a lumii. Situată foarte aproape de Poarta Brandenburg, în
cartierul Tiergarten, această clădire a fost construită între
1884 și 1894, pe locul palatului ce aparținea aristocratului
Athanasius Raczyński, în partea de est a Konigplatz
(azi ,Platz
der Republik
). Proiectul aparține lui Paul Wallot , iar stilul
arhitectural
este cel neo-baroc. Construcția a fost finanțată de francezi, cu
banii reprezentând despăgubire de război, după înfrângerea
suferită de aceștia în 1871. ( Războiul franco- prusac ).
Deviza
“ Dem Deuchen Volke ” ( Pentru poporul german) a fost scrisă în
timpul Primului Război Mondial(
1916) , literele din bronz, desenate de arhitectul Peter Bahrens,
fiind turnate din materialul tunurilor franceze capturate. Cele patru
turnuri impozante din colțuri sunt simboluri ale celor patru regate
ale Imperiului german: Bavaria, Saxonia, Prusia și Wurtemberg.
După
încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, clădirea a rămas în
partea vestică a Berlinului și a fost renovată între anii 1961 și
1973. Cupola înălțată pe construcție la 75 m față de sol, a
fost demolată.
Reunificarea
Germaniei ( 1990 ) au adus clădirea în atenția autorităților
germane,fiind destinată ca sediu al parlamentului și guvernului. O
nouă renovare se impunea pentru a aduce construcției elemente de
modernitate,iar Sir Norman Foster este arhitectul carea a proiectat
actuala cupolă din sticlă ,de forma unei pălării germane
stilizate. Nu am urcat în această cupolă, fiindcă timpul nostru
era deja împărțit, dar recunosc că am încercat un regret.
După
ce am făcut pozele de rigoare, am făcut câțiva pași prin parcul
alăturat. Într-un sector al acestuia am descoperit un monument
simplu, modern, un cerc de marmură neagră, ca un lac întunecat, ce
comemorează victimele din rândul țiganilor din al Doilea Război
Mondial.
Am
mers la pas pe celebra Unter
den
Linden, largă ca toate străzile și bulevardele Berlinului și am
constatat masivitatea construcțiilor din acest oraș, cuburi uriașe
din beton, pe lângă care pari insignifiant. Ne-am abătut un pic la
stânga și am ajuns în
Gendarmenmarkt (
Piața Jandarmeriei ) una dintre cele mai cunoscute din această
capitală. Datând din secolul al XVII-lea, această piață este
mărginită de construcții frumoase, ce poartă patina timpului.
Konzerthaus
( Sala de concerte)
este situată pe una dintre laturile pieței și găzduiește
Orchestra simfonică din Berlin.
Konzerthaus |
De
o parte și de alta a acesteia se găsesc două clădiri identice,
Französischer
Dom
și Deutscher
Dom.
Conceput în 1708 după planurile lui Martin Grunberg și realizată
de Giovanni Simonetti, Deutscher Dom (Neue
Kirche)
este ridicat pe un plan pentagonal, îmbunătățit în 1880, iar
stilul arhitectonic este cel neo-baroc. Pe cupola sa este o statuie
reprezentând Triumful Virtuții. Parohia luterană și cea reformată
s-au unit, formând parohia protestantă, după 1817. Biserica a fost
renovată între 1977- 1988, devenind muzeu.
Domul german |
Temple français de la Friedrichstadt sau Cathédrale
française de Berlin, ( Französischer Dom) este o
biserică protestantă, construită de hughenoți ( numele dat
calviniștilor), după ce aceștia au fost izgoniți din Franța.Louis
Gadhard și Abraham Quesnay au ridicat acest edificiu în 1705, după
modelul templului din Charenton, distrus în 1688, după revocarea
Edictului de la Nantes. La sfârțitul secolului al XVIII-lea i s-a
construit și o cupolă, iar în 1753 a fost instalată o orgă. În
1821 comunitatea bisericii franceze calviniste și prusace s-au
reunit sub denumirea de Biserica Evanghelică din Prusia. Otto March
a renovat interiorul sobru al bisericii , în 1905.
Comunitatea calvinistă actuală face parte din Biserica Evanghelică
Berlin- Brandebourg-Haute Lusace sileziană. În prezent, turnul
bisericii găzduiește un muzeu al hughenoților.
Nu putem uita faptul că , în fața Konzerthaus, marele poet german,
Friedrich Schiller, tronează în marmură albă , înconjurat de
patru figuri alegorice feminine, simbolizând poezia lirică,
filosofia, drama și istoria.
Ușor e-urcușul tinereții,
Nimic nu-i prea anevoios!
O poartă-n danț caleașca vieții
Și-o însoțesc în pas voios:
Răsplata dulce a iubirii,
În nimb de stele al faimei mit,
Cununa scumpă- a fericirii
Și adevărul însorit.
( Idealurile )
L-am citat pe Schiller, fiindcă el vorbește,
în această poezie, despre idealurile tinereții și, m-am gândit,
scriind despre această piață, că și ea dovedește, prin
edificiile care o delimitează, tot idei și convingeri pentru care
oamenii s-au luptat de-a lungul vremurilor ( idei artistice,
religioase, fapte de arme glorificate etc... ).
Dar, oricât de frumos era în această piață,
în minunata zi de vară, se impunea o pauză de bere. Am ales o
terasă din apropiere, amenajată în mijlocul unui pâlc de copaci,
unde renumita bere germană era mai gustoasă, băută în acordurile
melodiei cântate la orga electronică de un artist adevărat.
Atmosferă pariziană la Berlin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu